Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
De aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) op volwassen leeftijd komt bij minimaal 1% van de bevolking voor. Door toename van de bekendheid van ADHD bij volwassenen is de behoefte aan voorlichting en deskundigheidsbevordering groot. In ADHD bij volwassenen beschrijft Sandra Kooij de diagnostiek en de dilemma's bij het gebruik van DSM-IV-criteria, die oorspronkelijk geformuleerd zijn voor kinderen. Verder komt de ingewikkelde comorbiditeit en differentiaaldiagnose bij ADHD aan bod, evenals psycho-educatie, de behandeling met Ritalin en andere medicijnen, en met coaching en psychotherapie. Het eerste deel beschrijft kort en bondig diagnostiek en behandeling. Het tweede deel bevat hulpmiddelen t.b.v. diagnostiek en behandeling, zoals o.a. een screeningslijst, een semi-gestructureerd interview en een lijst met de DSM-IV-criteria. Er is tevens een compleet draaiboek voor coaching van volwassenen met ADHD in groepsverband opgenomen. Achter in het boek is informatie te vinden over internetsites, patiëntenverenigingen, wetenschappelijk onderzoek in Nederland, recent voorlichtingsmateriaal, boeken en literatuur. ADHD bij volwassenen is bedoeld voor zowel beginnende als voor meer ervaren artsen, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en andere hulpverleners die ADHD bij volwassenen willen leren herkennen, diagnosticeren en behandelen. J.J. Sandra Kooij, psychiater, is sinds 1995 een pionier op het gebied van diagnostiek en behandeling van ADHD bij volwassenen. Zij publiceert, doet onderzoek en ontwikkelt nascholing over ADHD bij volwassenen.
ADHD --- Psychodiagnostiek. --- Volwassenen. --- #KVHB:ADHD
Choose an application
Psychiatry --- Developmental psychology --- #KVHB:ADHD --- 376.41 --- ADHD --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Psychiatrie --- Relaties --- Sociale vaardigheden --- Werk --- Coaching --- Groepstherapie --- Hyperactiviteit --- Volwassenen --- Volwassene
Choose an application
48873
Ouderen --- #GGSB: Dood & Levenseinde --- #GGSB: Pastoraal --- C6 --- gezondheidsopvoeding --- ouderdom --- 613.97 --- 351.84*7 --- 416.8 --- bejaarden (ouderen) --- bejaardenproblematiek --- bejaardenpsychologie --- ouderenzorg --- #gsdbP --- 351.84*7 Medisch recht. Gezondheidsrecht. Wetgeving i.v.m. ziekenhuizen --- Medisch recht. Gezondheidsrecht. Wetgeving i.v.m. ziekenhuizen --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Gezondheidszorg voor volwassenen --- (zie ook: geriatrie, gerontologie) --- Gerontologie --- Geriatrische verpleegkunde --- Bejaarden --- Geriatrisch verpleegkundige --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Dood & Levenseinde --- Pastoraal
Choose an application
De school is nog steeds de leerplaats bij uitstek.Maar ook buiten de schoolmuren valt heel wat te leren, een leven lang. In onze maatschappij ontwikkelen zich nieuwe ideeën over leren. Zo groeit de waardering voor kennis en ervaring die niet op school is verworven. Meteen rijst de vraag of die elders verworven competenties tastbaar gemaakt kunnen worden. Hoe kun je kennis en kunde die iemand niet met een diploma kan bewijzen, toch (h)erkennen en valoriseren? Een aantal Europese landen heeft een eigen systeem om elders verworven competenties te erkennen. Een vergelijking van de Duitse, Nederlandse, Britse, Franse en Finse aanpak is in de evc-discussie dan ook bijzonder relevant.
Education and state --- Education --- Educational evaluation --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Permanente vorming. --- Standards --- Algemeen. --- beroepsopleiding --- Personnel management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsonderzoek --- vergelijkende pedagogiek --- accreditatie --- competenties --- certificatie --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Adult education. Lifelong learning --- competentie --- competitief management --- europees recht --- kwaliteitsysteemcertificatie --- onderwijsvormen --- 378.2 --- Competenties --- Diploma's --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procedures --- Standaarden --- 452 )* ONDERWIJS - OVERIGE LANDEN --- Duitsland --- elders verworven competenties --- EVC-systeem --- Finland --- Frankrijk --- Groot-Brittannië --- Nederland --- onderwijssystemen --- 658.3 competenties --- 450.2 --- EVC --- 032168.jpg --- Elders verworven competenties --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 374.7 --- 378 --- 452.2 --- 489.3 --- 489.4 --- 908 --- arbeidsmarkt --- België --- Europa --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC erkenning verworven competenties --- hoger onderwijs --- leren --- levenslang leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- politieke sociologie --- tewerkstellingsbeleid --- volwasseneneducatie --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:316.334.1O243 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Beroepsopleiding 377 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- OESO / OCDE / OECD 339.92OECD --- Onderwijs 37 --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- 736 Diploma's --- #A0204A --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- (zie ook: certificatie) --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Onderwijs overige landen, organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Onderwijsorganisatie: volwassenenvorming --- Government policy --- onderzoek --- Vaardigheden --- Ervaringsleren --- Levenslang leren --- Onderwijs --- 374.7 Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- 374.7 Education and training out of school. Further education for adults --- Education and training out of school. Further education for adults --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
'Vizier op agogiek' neemt de lezer mee op verkenning in het gevarieerdetoepassingsgebied van de agogische wetenschappen. Ankerpunt van dezeontdekkingstocht is de in Vlaanderen unieke opleiding Sociale enCulturele Agogiek van de Vrije Universiteit Brussel.Vijfentwintig auteurs verhalen vanuit ago(lo)gisch perspectief overveelzijdige maatschappelijke thematieken. Telkens gaat het om debestudering of de toepassing van educatief werk met volwassenen, en datin de meest uiteenlopende vormen die de volwassen leefwereld rijk is. Theoretische perspectieven van interculturele communicatie, socialebegeleiding, kunsteducatie, sociale bewegingsagogiek en gerontagogiekworden aangereikt.Agogische praktijken binnen cultuur- en kunstencentra,beroepsopleidingen, het levenslang leren en het brede sociaal-culturelewerk, worden op hun maatschappelijke verdienste onderzocht.Inzicht in het agogisch handelen krijgt de lezer door levendigebeschrijvingen van werkvormen zoals sociaal-artistieke projecten en vandoelstellingen zoals de politieke participatie van ouderen.De interdisciplinaire agogische wetenschappen huldigen het principe 'laatduizend bloemen bloeien'. Dit boek getuigt van deze rijkdom.
Agogiek --- Agologie --- Sociaal-cultureel werk --- Kunst --- Levenslang leren --- Vrije tijd --- Interculturele communicatie --- #PBIB:+67.00 --- #KVHB:Agogiek --- 304 --- agogiek --- kunstencentra --- kunstzinnige opvoeding --- multiculturaliteit --- Agologie (andragologie, veranderkundig denken) --- Bejaardensociologie --- Bejaardenverenigingen --- Bewegingsopvoeding (bewegingstherapie, Sherborne Veronica) --- Culturele centra (cultureel centrum, cultuurcentra) --- Cultuurbeleid --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Migrantenvrouwen --- Multiculturele samenleving (interculturele samenleving) --- Seksueel misbruik --- Seksuele delinquenten --- Sociaal-artistiek werk --- Sport --- Volwasseneneducatie (levenslang leren, permanente educatie, tweedekansonderwijs) --- etnisch-culturele minderheden --- opvoeding --- sociaal-cultureel werk --- vormingswerk --- 364.01 --- Agogie --- agologie --- interculturele communicatie --- kunsteducatie voor volwassenen --- sociaal-cultureel werk, bejaarden --- volwassenenvorming --- Sociale agogiek --- Sociale pedagogie - Agogie --- 37.013 --- 007 --- 374.7 --- Agogiek. --- Social welfare methods --- Adult education. Lifelong learning --- sociaal-agogisch werk --- gerontagogie --- levenslang leren --- kunstopvoeding
Choose an application
In dit boek worden de positie en de rol van het levenslang en levensbreed leren in de actieve welvaartsstaat vanuit verschillende invalshoeken benaderd en kritisch bevraagd.
beroepsvervolmaking --- Adult education. Lifelong learning --- Sociology of social welfare --- 331.5 <493> --- 331.58 <493> --- 378.046.4 --- Academic collection --- #A0212A --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- Permanente vorming --- 651 Maatschappij. Algemeen --- levenslang leren --- levende organisaties --- volwassenenonderwijs --- 493.3 --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België --- Postacademisch onderwijs --- volwassenenonderwijs, beroepsvervolmaking, tweedekansonderwijs, onderwijs voor sociale promotie, schriftelijk onderwijs, centrale examencommissie --- 378.046.4 Postacademisch onderwijs --- 331.58 <493> Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België --- 331.5 <493> Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--België --- Inschakelen in het arbeidsproces door herscholing of revalidatie--België
Choose an application
Een boek vol herkenbare situaties en onmiddellijk bruikbare tips over leerstoornissen in het dagelijkse leven.
Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- leerstoornissen --- Leerstoornissen --- 464 --- dyslexie --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Dyslexie --- Dyscalculie --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Rekenproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Leerstoornissen. --- dyscalculie --- getuigenissen --- Leerprobleem --- Kind --- Rekenprobleem --- Spellingsprobleem --- Leerstijl --- Remediëring --- Leesprobleem --- Leerstoornis --- Geheugen --- Intelligentie --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- computers --- eureka --- kinderen --- leesstoornissen --- motorische stoornissen --- onderwijs --- spelling --- volwassenen --- Huiswerk --- Informatievaardigheden --- Kaartlezen --- Kinderen --- Leerstijlen --- Motoriek --- Organisatie --- Ruimtelijke oriëntatie --- Spellingproblemen --- Tijdsbeleving --- Vreemdetalenonderwijs --- 464 ) Kinderen met leerstoornissen --- kinderen met leerstoornissen --- leerstoornissen (ler) --- 376.5 --- Leren --- Mémoire --- Intelligence --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Dyscalculie) --- Leermoeilijkheden --- Leesmoeilijkheden --- 112090.jpg --- Rekenstoornissen --- leermoeilijkheden --- 376 --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Rekenstoornissen --- rekenstoornissen --- spellingproblemen --- Leerstoornissen; kinderen
Choose an application
Wat is ADHD? Moet de school opnieuw uitgevonden worden zodat állekinderen, ook die met ADHD, hun talenten kunnen ontwikkelen? Hoe vindenmensen met ADHD een job waarin zij helemaal kunnen openbloeien? Over dezeen andere vragen schreef Tom Hartmann in 2000 een boek dat op slagwereldwijd beroemd werd en hij spreekt er bijna dagelijks over, ergenstussen Australië en IJsland.
ADHD --- Gedragsstoornissen. --- Kinderen. --- Volwassenen. --- Orthopedagogics --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- 464 --- 464.3 --- 469 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- aangeboren afwijkingen --- hyperactiviteit --- levenskwaliteit --- neurologie --- onderwijs --- ontwikkelingsstoornissen --- relaties --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- MBD --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 376.41 --- Gezin --- Kenmerken --- Relaties --- Scholen --- Werk --- 606.3 --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- 030054.jpg --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- Kinderen --- Leerproblemen --- 467 --- 606.4 --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
ill.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- didactische theorieën. --- volwasseneneducatie --- Didactics --- Adult education. Lifelong learning --- Personnel management --- didactiek --- opleiding in organisaties --- volwassenenvorming --- volwassenenvorming, methoden --- 658.3 --- 658.3 Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- 658.37 --- 374.7 --- 371.3 --- 65.01 --- #SBIB:316.334.1O329 --- #SBIB:IO --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Doelen en functies van volwassenenvorming --- Médias Media --- Didactique Didactiek --- Formation des adultes Opleiding voor volwassenen --- Formation professionnelle Beroepsopleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- human resources management --- managementopleidingen --- 658.386.4 --- management development - opleiding van leidinggevenden - opleiding voor kaderpersoneel - kaderopleiding --- Bedrijfsopleidingen --- Didactiek --- KVH-AND --- Bedrijfsopleidingen ; didactiek --- Bedrijfsopleiding --- Didactische theorieën.
Choose an application
Dyslexie en Dyscalculie: ernstige problemen in het leren lezen en rekenen A.J.J.M. Ruijssenaars en P. Ghesquière (red.) Recente ontwikkelingen in onderkenning en aanpak In het onderwijs leven veel vragen omtrent de onderkenning en aanpak van hardnekkige problemen in het leren lezen, spellen en rekenen. Zowel in theorie en onderzoek als in de uitwerking van de klinische praktijk ontstaat meer en meer consensus over de noodzaak van een taakgerichte aanpak. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie vragen van meet af aan om een verantwoorde diagnostiek en een zeer bewuste opbouw van het leerproces.In deze bundel gaan Nederlandse en Vlaamse auteurs in op actuele thema's, discussies en recente ontwikkelingen, zoals diagnostiek van dyslexie en het opstellen van een dyslexieverklaring (Henneman & Kleijnen; Van den Broeck), effectieve remediëring en behandeling van leesproblemen (Verhoeven; Vonk & Bakker), de impact van leerstoornissen op latere leeftijd (Ruijssenaars & Ghesquière), metacognitie en leerproblemen (Minnaert), jonge kinderen en rekenproblemen (Van Luit), rekenstrategieën van sterke en zwakke leerlingen (Torbeyns, Verschaffel & Ghesquière) en de behandeling van rekenproblemen (Van Lieshout).
Dyslexie. --- Orthopedagogics --- Psycholinguistics --- dyslexie --- Neuropathology --- leerproblemen --- Dyslexie --- Dyscalculie ; kinderen --- 376 --- 51:37 --- #PBIB:2002.4 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #KVHB:Dyslexie --- #KVHB:Rekenstoornissen --- dyscalculie --- logopedie --- 464 --- leesproblemen --- orthopedagogiek --- rekenproblemen --- wiskunde --- 464.1 --- Dyslexie (Woordblindheid) --- Kinderen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Rekenstoornissen --- Rekenen/rekenproblemen (dyscalculie) --- 376.5 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Dyscalculie --- Leesmoeilijkheden --- Leesstoornissen --- Onderwijs --- Leerstoornissen; kinderen --- Rekenproblemen; kinderen --- 030285.jpg --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- 51:37 Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- Mathematics-:-Opvoeding en onderwijs --(algemeen) --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met lees- en schrijfproblemen --- remediërend onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Zorgverbreding --- Diagnose --- Basisonderwijs --- Buitengewoon onderwijs --- Volwassenen --- Reflectie --- Rekenproblemen --- Rekenvaardigheden --- Aanvankelijk rekenen --- Tafels van vermenigvuldiging --- Remediërend onderwijs --- Kleuters --- Wiskundige initiatie --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Leesproblemen --- Nederland --- Secundair onderwijs --- Kind --- Volwassene --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Rekenprobleem --- Rekenvaardigheid --- Kleuter --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|